Szeretettel köszöntelek a Csikiak klubja közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Csikiak klubja vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Csikiak klubja közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Csikiak klubja vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Csikiak klubja közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Csikiak klubja vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Csikiak klubja közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Csikiak klubja vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Amit tanácsos átgondolni, megtalálható az alábbi linken:
Történelmi vagyonvesztések hullámai – Bogár László
Trianonról
Trianon — Mohács mellett — a magyarság történetének
legsötétebb szimbóluma. Szimbólum, mert ha alaposan megvizsgálnánk történelmünk
mélyszerkezetét, valószínűleg rá kellene döbbennünk, hogy Trianon nem egyetlen
esemény csupán. Sokkal inkább megjelenítője egy olyan pusztító „világerőnek”,
amely számára hazánk mindig útban volt (van és lesz!), így neki Magyarország
felszámolásának célja történelmi evidencia.
Trianon tehát metafora gyanánt e megnevezhetetlen
világerő kódnevévé vált. (Tegyük mindjárt hozzá, ez az erő a magáról szóló diskurzusteret eleve betiltja,
gyűlöletbeszédnek nyilvánítja, és büntetőjogilag szankcionálja már azt a
feltételezést is, hogy ő egyáltalán létezik). Azt is be kell látnunk, hogy
lepusztulásunk messze Trianon előtt kezdődött, és Trianon óta is tart, újabb és
újabb Trianonok láncolatát létrehozva. És azt, hogy Trianon nemcsak ezt a
világerőt jeleníti meg, hanem egy még ennél kényesebb és fájdalmasabb tényt is.
A történelmi Magyarország ugyanis a Szent Istvántól Mátyás királyig tartó
„tér-időben” is ki volt téve e világerő pusztító hatásának, mégis meg tudta
őrizni szakrális talapzatát és erre épülő integritását. A Mohács óta zajló
második fél évezred azonban a folyamatos tragikus lepusztulás története. Ez
arra utal, hogy a magyarság közben olyan egyre mélyülő spirituális válságot él
át, amelynek nyomán egyre kevésbé képes önmaga létstratégiájának
megfogalmazására és bátor képviseletére. Magyarország napjainkban történelmi
mélypontra jutott. Végzetes lepusztulási lejtőn tart lefelé mind az anyagi és
természeti értelemben vett vagyonok, mind a népesedési és egészségvagyon, mind
az olyan szimbolikus vagyonok terén, mint a nemzet lelki, erkölcsi, szellemi
„készletei”.
Minél pontosabb képet kellene tehát alkotnunk arról a
történelmi folyamatról, amely idáig juttatott minket, illetve amely
változatlanul visz egyre mélyebb és veszélyesebb válságörvények felé. Trianon
történelmi mélyszerkezetének alapos elemzése éppen ehhez kínál esélyt. Ez az
írás terjedelméből adódóan legfeljebb arra tehet kísérletet, hogy ráirányítsa a
figyelmet a kérdés egyes, eddig kevésbé vizsgált rejtett dimenzióira. Nem
válaszokat ad tehát, csupán felvázolja azoknak a kérdéseknek a logikai
láncolatát, amelyeket fel kellene tenni, ha el akarjuk kerülni Magyarország
végleges felszámolását. Az eredeti projekthez a „liberális” reformok
jelentették a visszatérést, persze csak azután, hogy a lázadó nemzet megkapta
globális uraitól a megfelelő büntetést. Az 1956-ot követő évtized során a
paraszti társadalmat szétroncsoló eredeti terv sikeresen megvalósult, és
elkezdődhetett a „visszaadás” lassú előkészítése. Ezt már akkor is az
MSZP-SZDSZ nagykoalíció jelentette. Kádár személyesen bízta meg Nyers Rezsőt és
Tardos Mártont annak a „reformnak” a kidolgozásával, amely a visszatérés első
állomása volt. A hetvenes és a nyolcvanas évek során az adósságcsapda rázárult
az országra, de nem csak anyagi értelemben. A magyar történelem során
békeidőben még soha nem ment végbe olyan népességbeli, egészségi vagyonban és
lelki, erkölcsi, szellemi javakban való fogyatkozás, mint a kádári
konszolidáció aranykorában. A felkészületlen magyar társadalmat olyan rövid idő
alatt és olyan példátlan brutalitással hajszolták át a globális alkalmazkodás
kényszerű szakaszán, hogy ennek máig tartó végzetes következményei lettek.
Amit először is rögzíteni kell, az az a tény, hogy
fél évezrede folyamatosan birodalmi függésben élünk, és minden eddig minket
kifosztó impérium kivette a részét annak a lepusztulási lejtőnek a
létrejöttében, amelyen ma is mozgunk lefelé. Ráadásul az is fontos mozzanat, hogy
az igazán súlyos kifosztás nem is elsősorban azokban az időszakokban zajlott
le, amikor az éppen aktuális birodalom „konszolidált” („business as usual”)
körülmények között fosztogatott minket, hanem amikor a nagy birodalomváltások
mentek végbe. A török kiűzését követő iszonyú kataklizmák során 20-25 év alatt
nagyobb vagyonvesztés ment végbe, mint a 150 évnyi hódoltság idején. Az első
világháború és Trianon az 1914-től 1924-ig tartó évtized során szintén nagyobb
lepusztulással járt, mint a 200 éves Habsburg-uralom. A második világháború és
az iszonyú jóvátétel szintén nagyobb roncsolást hozott magával, mint az időben
és térben egyaránt „harmadik” birodalom (a hitleri Németország) minket érő
előzetes kifosztása. És végül a szovjet birodalom összeomlása és a nyugati
globalitás birodalmának berendezkedése, hatalmi-gazdasági
erőforrás-szivattyúinak működése összehasonlíthatatlanul nagyobb kárt okozott a
„rendszerváltás” húsz éve során, mint a szovjet megszállás 45 éve összesen. Meg
kellene értenünk tehát a birodalomváltások „lemez-tektonikájának” pusztító
logikáját.
Az egyre súlyosabb birodalmi alávetésünk és
kifosztásunk elmúlt fél évezrede éppen a világ-kapitalizmus brutális
„globalo-diktatúrája” kibontakozásának időszaka. Csupán optikai csalódás tehát
az, hogy látszólag öt különböző birodalom fosztogatott minket, mert ez az öt
valójában egy! Mint ahogyan a „levantei eredetű” mediterrán kereskedő
kapitalizmus Machiavellije, a felvilágosodás Voltaire-i „sötétségére” épülő
jakubinus létkaraktere, Lev Davidovics Bronstein (alias Trockij) a Wall Street
diszkrét finanszírozásával felépített bolsevizmusa, és most a neoliberális
globálnyikok világméretű uralma ugyanannak a több ezer éves pusztító
világerőnek a különböző megjelenési formája, amelyet — mint tudjuk — persze
„politically incorrect” valódi nevén nevezni. Mindezt azért tartom fontosnak
jelezni, hogy óvjam magunkat attól a végzetes történelmi optikai csalódástól,
hogy a nyugatias modernizáció létszerveződési módja, és az ő mostani nagyszerű
demokráciája és piacgazdasága az a létező világok legjobbika, és hogy a
„Nyugat” mindig a javát akarta Magyarországnak. Észlelnünk kellene végre, hogy
a Mediciek és a Fuggerek geopolitikai harapófogójában fokozatosan összeroppanó
Magyar Királyság óta folyamatosan útban van minden, ami a valóban önálló,
független, a Szentkorona szakralitására épülő létszerveződési módra alapozódó
Magyarországra emlékeztetne a Kárpát-medencében.
A török birodalomi terjeszkedés is inkább csak
ürügy és eszköz volt korának globális kapitalizmusa kezében, hogy belső hatalmi
konfliktusaik rendezése közben egy füst alatt felszámolják Magyarországot is. A
legnagyobb kontinentális hatalmat, Franciaországot például semmi nem
akadályozta meg abban, hogy saját nyers világuralmi törekvéseitől hajtva a minket
éppen brutálisan kifosztó Oszmán Birodalom hűséges stratégiai szövetségese
legyen. Miközben mi önpusztító naivitással éppen ezt a Nyugatot védtük
önfeláldozóan! Nos, a Nyugat globális birodalma ezután az „entré” után
történelmünk minden kritikus elágazási pontjánál mindent megtett annak
érdekében, hogy cinikus-gátlástalanul lefosszon és kiárusítson minket. Paradox
módon ez még a szovjet birodalmi alávetettségünkre is igaz. Hiszen egyfelől a
jaltai paktum nyomán ezt közvetlenül is nekik köszönhetjük, ráadásul ennek a
szálnak van egy Jaltánál sokkal súlyosabb és mélyebb szerkezeti összefüggése
is. Mert lassan itt az ideje, hogy próbáljunk elszakadni attól a másik végzetes
optikai csalódástól, hogy a szocializmus és kapitalizmus egymás történelmi
ellentétei. A magát szocializmusnak nevező létszerveződési mód ugyanis nemcsak
nem ellentéte a kapitalizmusnak, hanem a kapitalizmus hatalomgazdaságának
legnyersebb, vegytiszta formáját testesíti meg. Létrejötte annak köszönhető,
hogy a XX. század elején Kelet- és Közép-Európa társadalmaiban még mindig
létezett a zárt, tradicionális anyagi és szakrális szimbolikus viszonyok között
élő paraszti társadalom. A globális kapitalizmus urai azonban tisztában voltak
azzal, hogy ezt rövid idő alatt csak egy olyan brutális berendezkedés tudná
szétroncsolni, és olyan eszközökkel, amelyeket akkor már a „fejlett és
demokratikus” — ergo finnyás ízlésű — Nyugat legfeljebb Afrikában engedhetett
meg magának. Szétroncsolni pedig egyszerűen azért kellett, mert csak így
lehetett „legyártani” a védekezésképtelen és engedelmes dolgozó és fogyasztó
„állatok” gigantikus csordáit ezekből a paraszti társadalmakból, amit
napjainkban elegánsan „globális integrációnak” szokás nevezni, és amelynek
egyetlen célja a globális erőforrás-szivattyúk sikeres működtetése az ily módon
véres péppé tett lokalitásokban.
A magát „szocializmusnak” nevező szerveződési mód ezt
a feladatot kiválóan teljesítette! Mintegy „előemésztette” a térség
társadalmait, és mikor e feladatának eleget tett, kollaboráns oligarchiái
szíves örömest visszaszolgáltatták azt eredeti tulajdonosaiknak. Hogy a már
említett Lev Davidovics Bronstein milyen szerepet is játszott mindebben, az, ma
már nyílt titok. Annyira, hogy az amerikai kongresszusban a harmincas évek
elején egy McFadden nevű képviselő vizsgálatot kívánt kezdeményezni a FED és
számos amerikai pénzintézet ellen, mert bizonyítékai voltak arra, hogy egy svéd
bankcsoporton keresztül közvetlenül finanszírozták Trockijt és annak bolsevik
forradalmát. Oroszország zárt szakrális paraszti társadalmának radikális
felbontását — tehát a globális kapitalizmus stratégiai céljainak megvalósítását
— éppen a bolsevik diktatúra tette lehetővé, mégpedig történelmileg
hihetetlenül rövid idő alatt, és persze ehhez mért brutalitással. Trianon szerepe
ugyanebbe a stratégiai tervbe illeszkedett, bár már csak a kegyelemdöfés volt,
hisz a Tanácsköztársaság bolsevik hatalomátvételi kísérlete és pusztító
berendezkedése jelezte, hogy Magyarországnak ugyanezt a sorsot szánták a világ
urai. A „különös kegyetlenséggel” végrehajtott folyamat a magyar társadalom
alapvető lelki, erkölcsi és szellemi talapzatában végzetes roncsolódást
indított el.
A magyar forradalom és szabadságharc 1956-os
eltiprásában, amely Trianon újabb történelmi felvonása, azért segített készségesen
a Nyugat globális birodalma a szovjet impériumnak, mert az eredeti „projektje”
számára a forradalom komoly fenyegetést jelentett. Egyrészt a paraszti
társadalmak szétverése még éppen, hogy csak elkezdődött, másrészt 1956 a Nyugat
urai számára veszélyesebb kihívás volt, mint a szovjet birodalomnak. Azt
jelezte ugyanis, hogy egy szakrális mélyszerkezetében még mindig ép nemzet
képes megmutatni az egyedüli kiutat. Azt tudni illik, hogy a „kapitalizmus
versus szocializmus” hamis síkjából térben kilépve kell megkeresni az emberi
lét egyetlen lehetséges útját, a hagyomány szakrális létharmóniájához való
visszatalálást. Ez azonban olyan nyilvánvalóvá tette volna a nyugatias
kapitalizmus zsákutcájának végzetes tényét, amit a Nyugat urai aligha engedhettek
meg maguknak, ezért tettek meg mindent annak érdekében, hogy 1956 mihamarabb
elbukjon.
Az egyik — talán legdrámaibb — fejlemény, hogy 25
év alatt a megkétszereződő mezőgazdasági termésátlagot 15-szörös üzemanyag
felhasználással, és 40-szeres vegyi anyag felhasználással értük el, és
mindeközben a középkorú falusi férfiak rák okozta halálozása megötszöröződött.
Ez volt az igazi „rendszerváltás”, vagyis annak a folyamatnak a kezdete,
amelynek során a Nyugat globális birodalma visszavette a most már feleslegessé
váló szovjet birodalom brutális politikai kapitalizmusától a „kényszerítő
passzként” rábízott országokat, ahol az példamutató brutalitással felszámolta a
tradicionális, szakrális paraszti társadalmakat. Mindebből kiderülni látszik,
hogy Trianon nem egyetlen esemény, hanem e pusztító világerő működésének élő
szimbóluma. És minden bizonnyal újabb és újabb „Trianonokkal” kell megtanulnunk
a Magyarország felszámolására irányuló törekvéseikkel való eredményes
szembefordulás nemzetstratégiáját.
tortenelemportal.hu
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!